اخباری از بهبود نامتعادل اقتصاد جهانی در سال 2021
بخش مهماننوازی و سفر همچنان تحت تأثیر قرارگیری کووید-۱۹ قرار دارند و کشورهای وابسته به صنعت گردشگری در مناطق کارائیب و بالکان با بهبود آرام و ناقص مواجه هستند.
اولین منبع واکنش در سیاستهای اقتصادی تصمیمات مالی و پولی است. چندین کشور با فشارهای تورمی روبرو هستند که توانایی بانکهای مرکزی آنها برای حفظ سیاستهای پولی تطبیقی را محدود میکند.
سیاستهای پولی گسترشی، رشد سریع اعتبار، کاهش ارزش ارز و افزایش قیمت کالاها فشارهای تورمی را در کشورهایی مانند برزیل، قزاقستان، مکزیک، روسیه، ترکیه و اوکراین تشدید کرده است. بسیاری از بانکهای مرکزی یا نرخهای سیاستی معیار خود را در سه ماهه اول ۲۰۲۱ افزایش دادهاند یا انتهای چرخه تسهیلات خود را نشان دادهاند.
هرچند مدیریت تورم امری ضروری است، انقباض پولی ممکن است چشمانداز بهبود سریع را با فشار بر نرخهای بهره، تحریک خروج سرمایه یا تضعیف نرخ ارز کاهش دهد. همچنین، سیاستهای پولی سختتر در اقتصادهای پیشرفته ممکن است شرایط تامین مالی را برای بازارهای نوظهور بدتر کند و نوسانات جریان سرمایه را بهویژه برای اقتصادهای آسیبپذیر مانند کشورهای اروپای مرکزی و آمریکای لاتین تشدید کند.
حتی در صورت عدم انقباض پولی، بازده اوراق قرضه ده ساله ایالات متحده در سه ماهه اول ۲۰۲۱ به شدت افزایش یافته است و فشاری بر روی نرخهای ارز در بازارهای نوظهور ایجاد میکند که ممکن است نیاز به تسریع در انقباض سیاست پولی خود داشته باشند.
فشار مالی نیز به دلیل تلاش دولتها برای گسترش حمایتهای اقتصادی اضطراری بدون تخریب اعتماد سرمایهگذاران تشدید یافته است. رکود ناشی از بیماری همهگیر باعث افزایش کسری و سطح بدهی در بسیاری از اقتصادها شده است، به ویژه در کشورهای آمریکای لاتین و اروپای مرکزی و شرقی که بسیاری از آنها پیش از سال ۲۰۲۰ افزایش سریع بدهی را تجربه کرده بودند. پویایی بدهیهای نامطمئن میتواند دولتها را مجبور به لغو حمایتهای مالی حیاتی کند که بهبود گستردهتر و کاملتر تثبیت شده بودند.
در حالی که پیشبینی میشود که کسریهای مالی بین سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کاهش یابد، انتظار میرود که این کسریها به تعادل بر طبق استانداردهای تاریخی بزرگ باقی بمانند. محدود شدن فضای مالی توانایی بسیاری از دولتها را برای ارائه حمایتهای چرخهای بیشتر تضعیف میکند، اگرچه شیلی و پرو استثناهای قابل توجهی در منطقه آمریکای لاتین هستند که فضای بیشتری برای ادامه فعالیتهای اقتصادی دارند.
در اروپای مرکزی و شرقی، در حالی که فضای مالی در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای بالکان غربی و اوکراین در حال کاهش است، تسهیلات بازیابی و تابآوری اتحادیه اروپا کمکهای مالی قابل توجهی را به رومانی، بلغارستان و لهستان ارائه خواهد کرد. اقتصادهای معدنی در آسیای مرکزی میتوانند به ارائه محرکهای مالی با قیمتهای بالای کالا ادامه دهند. اگر مسیر بدهیهای عمومی ناپایدار شود، برخی از کشورها ممکن است برای جلوگیری از افزایش هزینههای استقراض، تسریع تورم و تضعیف ارزهای خود به سرکوب مالی متوسل شوند.
آسیبپذیری بخش خصوصی در کشورهای در حال توسعه
یکی از جنبههای آخرین تلاشها برای بهبود نابرابری جهانی، آسیبپذیری نسبی بخش خصوصی هر کشور است. بار بدهی شرکتها در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه پیش از شیوع کووید-۱۹ در سطوح بالاتر تاریخی قرار داشت: با دسترسی آسان به بازارهای اعتباری بینالمللی، بدهیهای خارجی انباشته شده در دهه گذشته منجر به عدم تطابق ارزی بین درآمدها شد و خدمات بدهی، آسیبپذیری شرکتها را در برابر شوکهای نرخ ارز و افزایش ریسک گریزی جهانی افزایش داد.
تا پایان سال ۲۰۱۹، سطح بدهی شرکتها در اوکراین، لهستان، جمهوری اسلواکی و اسلوونی نزدیک به ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی سالانه بود، در حالی که در بلغارستان، روسیه و ترکیه این نسبت به بیش از ۷۰ درصد رسیده بود. سطح بدهی شرکتها در منطقه LAC نسبتاً پایین است، به جز شیلی، جایی که بدهی شرکتها بیش از ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی است.
آسیبپذیری شرکتها در EMDE در طول همهگیری به شدت افزایش یافته است، بهویژه در میان شرکتهایی با بار بدهیهای قبلی بالا و آنهایی که در بخشهایی فعالیت میکنند که بهویژه در معرض تأثیرات اقتصادی کووید-۱۹ قرار داشتند. پس از همهگیری، سیاستگذاران در بسیاری از EMDE بر جلوگیری از ورشکستگی پیش از موعد بنگاهها از طریق تزریق بیسابقه نقدینگی و اتخاذ تدابیر تحملی برای توانمندسازی بانکها برای گسترش اعتبار به بخش واقعی تمرکز کردهاند.
با این حال، بردباری دولت مرز بین شرکتهایی که نقدینگی ندارند و شرکتهایی که ورشکسته هستند (یعنی “شرکتهای شبح”) پنهان کرده است، و شاخصهای وامهای غیرجاری بهطور کامل وخامت کیفیت داراییها در بخش مالی را نشان نمیدهند. حق بیمه بالای ریسک شرکتی نشاندهنده افزایش ریسک نکول بدهی است و شرکتهایی که با مازاد بدهیهای بزرگ مواجه هستند ممکن است سرمایهگذاری آتی را کاهش داده و در میان مدت کندتر رشد کنند.
واگرایی در مسیرهای بازیابی نشان دهنده توانایی نسبی سیاستگذاران ملی برای تسهیل روند بدهی روان و اطمینان از عملکرد مؤثر مکانیسمهای بازسازی بدهی و چارچوبهای پرداخت بدهی است. این شرایط به ویژه در EMDE ها، که در آن چارچوبهای ورشکستگی به طور کلی ضعیفتر هستند و حل و فصل ناکارآمد بدهیها اغلب منجر به تخریب بیش از حد سرمایه میشود، حتی در شرایط عادی بسیار مهم است.