8 روش مؤثر برای پیشرفت در زمینه شغل خود
1. انتقاد را خوب بپذیرید
- در مواجهه با هر انتقادی، از اخم کردن بپرهیزید.
- هیچکس بیعیب و نقص نیست.
- دریافت یا ارائه بازخورد منفی برای رشد ضروری است و هر از گاهی به آن نیاز دارید.
- باید کارفرمای خود را به چشم یک مربی شغلی ببینید و یاد بگیرید که بازخوردها را شخصی نکنید.
- بازخورد از طرف کارمند یا رئیستان به شما کمک میکند تا تمرکز بیشتری پیدا کنید و نسخه بهتری از خود بسازید.
- این را یک موهبت در لباس مبدل ببینید.
- نحوه برخورد شما با انتقاد به هوش هیجانیتان بستگی دارد.
- راههای سادهای برای مقابله با بازخورد منفی وجود دارد، مانند مهار واکنش اولیه، پرسیدن سوال و ابراز قدردانی. با نگرش
- مثبت، به طور طبیعی در مواجهه با انتقاد سازنده، مهربانتر خواهید بود.
2. سوالات مرتبط بپرسید
مهم نیست چقدر ماهر باشید، ممکن است در یک لحظه به مشکل بربخورید. وقتی نیاز به کمک دارید، درخواست کنید. این یک عادت بسیار مفید است! گاهی اوقات پرسیدن سؤال میتواند بحث را آسانتر کند و برای همه سودمند باشد. با این حال، سعی کنید بین کنجکاوی و مزاحمت تعادل ایجاد کنید. اگر بیش از حد سؤال بپرسید، به ویژه سوالات تکراری، این میتواند به یک عادت نامطلوب در کار تبدیل شود. مهم این است که همکارانتان را با سوالاتی مانند «دستگاه قهوه کجاست؟» اذیت نکنید.
3. سازماندهی کنید
شما مجبور نیستید در کار خود سازمان دهنده اعظم باشید.
از کارهای کوچک شروع کنید:
رنگآمیزی تقویم، یادداشتبرداری مرتبط، ایجاد چکلیست، و استراحتهای کوتاه و منظم حین کار، همه اینها به پیشرفت شما کمک میکنند.
یک میز کار شلوغ و یک برنامه روزانه نامنظم میتواند به مشکلی بزرگ تبدیل شود. هیچکس نمیخواهد به خاطر چنین عادات کاری ناپسندی مورد توجه قرار گیرد.
شما میتوانید از ابزارهای مدیریت کار برای سازماندهی وظایف خود استفاده کنید و این عادات کاری مثبت را در خود تقویت کنید. این ابزارها، از ردیابی ضربالاجلها تا تجسم وظایف، میتوانند به شما در ایجاد نظم و بهرهوری بیشتر کمک کنند.
4. ارتباط موثر برقرار کنید
- چه در دفتر کار انجام دهید و چه از راه دور، همیشه با کارفرما یا همکاران خود به وضوح ارتباط برقرار کنید.
- برای پیش نویس پاسخ نیازی به اصطلاحنامه ندارید.
- ساده و در عین حال موثر باشید.
- و فراموش نکنید که به طور منظم رئیس خود را در مورد پیشرفت پروژه بهروزرسانی کنید. وقتی آنها را در جریان نگه دارید از آن قدردانی می کنند.
- با این حال، شما نباید تنها فردی باشید که صحبت می کند.
- افراد سازنده نیز شنوندگان فعالی هستند. داشتن این یک عادت خوب و یک مهارت نرم عالی است.
برای اینکه شنونده ای فعال باشید، کارهایی که می توانید انجام دهید این است:
- وقتی همکار صحبت می کند حرفش را قطع نکنید
- زبان بدن گوینده را رعایت کنید و از نشانه های غیرکلامی نکاتی را دریافت کنید
- سوالات مرتبط یا پیگیری بپرسید
- ایده ها را با کلمات خود بازنویسی کنید تا مطمئن شوید که آنها را به وضوح درک کرده اید
5. ابتکار عمل داشته باشید و یک مهارت را فعالانه یاد بگیرید
- اگر تنها کاری که می کنید این باشد که بنشینید و افراد سازنده را تحسین کنید، طعم موفقیت را نخواهید چشید.
- برای انجام کار خوب و بالا رفتن سریع از نردبان موفقیت، باید مهارت بالایی داشته باشید.
- به مهارت هایی که ندارید توجه داشته باشید و برای پر کردن این شکاف های دانش در کارگاه ها یا دوره های گواهینامه حرفه ای شرکت کنید.
- شما همچنین باید نقش های مدیریتی را هدف قرار دهید و در صورت نیاز به یک مربی شغلی بروید.
- علاوه بر این، منتظر نباشید تا رئیستان وظایف را محول کند، به خصوص اگر کار از راه دور انجام می دهید. در عوض، پروژهها را فعالانه بخواهید.
- برای کارهای بیشتر ابتکار عمل را به عهده بگیرید، حتی اگر در شرح شغل شما نباشد. این باعث می شود که در میان همسالان خود مانند الماس بدرخشید.
- اما اگر از قبل به اندازه کافی در بشقاب خود دارید، بیش از حد به خودتان فشار نیاورید. شما نمی خواهید یک کار مهم را انجام دهید و آن را ناتمام رها کنید.
- نکته حرفه ای: از فرسودگی شغلی خودداری کنید و برنامه ریزی روزانه خود را انجام دهید تا برنامه شلوغ خود را مسدود کنید!
6. به اهمال کاری نه بگویید
احتمالاً در ساعات کاری ترجیح میدهید که در شبکههای اجتماعی گشت و گذار کنید تا پروژهای را که به آن علاقهای ندارید، به اتمام برسانید. اما به تعویق انداختن کارهای مهم فقط اوضاع را وخیمتر میکند. قبل از اینکه متوجه شوید… بوم! از مهلت تعیین شده عبور کردهاید. با این حال، اجازه ندهید ترس از ضربالاجل شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر کاری واقعاً شما را ناراحت میکند، ممکن است بتوانید بر آن غلبه کنید. همچنین، این یک عادت سالم است که به وظایف خود پایبند باشید و همیشه کاری را که شروع کردهاید به پایان برسانید.
7. از یک برنامه مدیریت عادت استفاده کنید
دیگر در مورد سؤال “عادات کاری چیست” سردرگم نیستید؟
عالی!اما ایجاد عادات کاری خوب زمان می برد و ترک عادت های بد دشوار است. در واقع، اگر از اکثر مربیان عادت بپرسید، احتمالاً خواهند گفت که حدود 21 روز طول می کشد تا عادت کنید.
سپس چگونه می توانید در مسیر باقی بمانید؟
8. افزایش اطلاعات در تمام زمینه ها
افزایش اطلاعات در تمام زمینهها برای پیشرفت شغلی امری بسیار حیاتی است. در دنیای امروز، تغییرات سریع و پیوسته در همه حوزهها امری غیرقابل انکار است.
از اقتصاد تا فناوری، از علوم پایه تا تجارت، دانستن آخرین تحولات و دستاوردها اساسی برای موفقیت در هر حرفهای است. این اطلاعات تنها به فهم بهتر مسائل و رویدادها کمک نمیکند، بلکه به ما امکان میدهد تا برنامهریزی بهتری داشته باشیم، راهکارهای نوآورانهتری ارائه دهیم و به چالشها با اطمینان بیشتری پاسخ دهیم. بنابراین، برای پیشرفت شغلی، تمرکز بر بهروز بودن و گسترش دانش در هر زمینهای که فعالیت میکنیم، اساسی است.
حتی در زمینه ها پزشکی و بیماری های معمول مثل درد آپاندیس در بارداری نیز داشتن اطلاعات کمی می تواند شما را متمایز نشان دهد. همچنین صحبت درباره مسائل و اصطلاحاتی که همه نمی دانند مثل کودکان ایندیگو می تواند به اعتبار و ارزش شما بیفزاید.