اخبار بین المللی

اخبار مهم سال 2021

اگر از شما بخواهیم در مورد برترین خبرهای جهانی که در سال 2021 اتفاق افتادن فهرستی تهیه کنید چه مواردی را به خاطر می آورید؟ احتمال اینکه کووید 19، مشکلات اقتصادی، درگیری های سیاسی، افغانستان، بلایای طبیعی را مطرح کنید زیاداست ولی خب کانال سوئز را نیز فراموش نکنید.

آنچه ممکن است در لیست شما فراموش شود نوشتن خبرهای خوب پس از همه گیر شدن بیماری جهانی کووید 19 خواهد بود. امسال چند اتفاق مثبت پیش امده است؟

محققان می گویند این به دلیل سوگیری منفی ماست – ظاهراً ما به چیزهایی که شوکه کننده یا ترسناک هستند توجه کرده و به خاطر می آوریم. اگر توضیح ساده تری وجود داشته باشد چه؟ اگر دلیل اینکه ما نمی توانیم هیچ خبر خوبی را به خاطر بسپاریم این باشد که در وهله اول کسی آن را گزارش نکرده است، چه؟

در چندین سال گذشته، ما این ایده را آزمایش کرده‌ایم تا ببینیم آیا می‌توان گوشه کوچکی از اینترنت را منحصراً به داستان‌های پیشرفت اختصاص داد یا خیر. نه داستان‌های کرکی، احساس خوب، بلکه داستان‌های بزرگ از تغییرات واقعی و پایدار برای مردم و کره زمین. با گذشت زمان، ما در کشف آنها بهتر شدیم و امسال توانستیم صدها مورد پیدا کنیم. خلاصه کردن آنها به 99 کار سختی بود، اما ما در نهایت تنها با کمی تقلب به آنجا رسیدیم.

امیدواریم از فهرست لذت ببرید، و در حین خواندن شاید از خود بپرسید: چرا بسیاری از این داستان ها غافلگیر کننده هستند؟ پاسخ، ما فکر می کنیم که شما پیدا خواهید کرد، بسیار ساده است. آنها هرگز روی صفحه نمایش یا روزنامه شما ظاهر نشدند.

1. بیایید با بزرگ‌ترین خبر خوب سال شروع کنیم: واکسن‌های COVID-19. 9 میلیارد دوز در 184 کشور تجویز شد و تقریبا 60 درصد از کره زمین حداقل یک دوز دریافت کرده است (در عرض چهار ماه به 75 درصد می رسد). این تا کنون موفق ترین ابتکار بهداشت جهانی است که تاکنون انجام شده است. در کمتر از دو سال نه تنها راهی برای غلبه بر یک بیماری کاملاً جدید پیدا کردیم، بلکه آن را به بیش از نیمی از بشریت رساندیم.

این واکسن‌ها حتی در برابر انواع جدید بسیار مؤثر بوده‌اند، به طوری که نرخ مرگ و میر جهانی نسبت به اوایل سال جاری بیش از نصف کاهش یافته است. به طور طبیعی، رسانه ها بر همه مشکلات متمرکز شده اند – تردید، دسترسی نابرابر، “همه گیری افراد واکسینه نشده”، مقاومت در برابر دستورات و غیره. گم شدن در این همه سر و صدا این واقعیت ساده است که اکثریت جمعیت جهان با شور و شوق پذیرفته اند. واکسن‌ها، و در نتیجه، برای اولین بار ما این شانس را داریم که به یک بیماری همه‌گیر جهانی با شرایط خود پایان دهیم.

2. این فقط COVID-19 نبود. سازمان جهانی بهداشت واکسن مالاریا را که مدت ها در انتظار آن بودیم، احیای مجدد مبارزه با یکی از قدیمی ترین دشمنان بشریت و همچنین واکسن فلج اطفال جدید را تأیید کرد که برای بیش از 80 میلیون کودک در آفریقا پخش شد. دستاوردهای دیگر شامل معرفی یک واکسن مجاز ابولا و راه اندازی یک طرح جهانی جدید و مهم برای مقابله با مننژیت بود. لیبریا اولین کشور آفریقایی بود که واکسن مزدوج حصبه را معرفی کرد که تنها در چند هفته به بیش از دو میلیون کودک تزریق شد و یک مطالعه جدید نشان داد که واکسن HPV از سال 2008 تا کنون موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم را در انگلستان تا 90 درصد کاهش داده است. اکنون بیش از 100 کشور از آن به عنوان بخشی از یک طرح جهانی برای از بین بردن این بیماری استفاده می کنند. اوه، و این مورد حتی یک بار در اخبار ذکر نشد، اما در ژانویه، گزارشی در The Lancet که به ده بیماری مختلف پرداخته بود تخمین زد که واکسن ها جان 37 میلیون کودک را بین سال های 2000 تا 2019 نجات دادند. مطمئناً این حداقل ارزش دارد. یک تیتر؟

3. چین امسال با موفقیت مالاریا را از بین برد (در دهه 1940 سالانه 30 میلیون مورد ابتلا به این بیماری وجود داشت)، همانطور که السالوادور، اولین کشور آمریکای مرکزی، این کار را انجام داد. در سطح جهانی، اکنون 40 کشور به این نقطه عطف دست یافته اند. ساحل عاج دومین کشور آفریقایی بود که بیماری خواب را حذف کرد و گامبیا سومین کشور آفریقایی بود که تراخم را از بین برد، یک دستاورد شگفت انگیز با توجه به اینکه در دهه 1980 تقریباً 1 مورد از هر 5 مورد نابینایی در کشور را بر عهده داشت.

4. از 4 ویروس مهم و اصلی بیماری انفولانزا که در انسان ها اتفاق می افتد حداقل یک مورد به لطف بیماری کووید 19 منقرض شده است. ویروس یاماگاتا از ماه آوریل سال 2020 در هیچ کجا جهان تا کنون شناخته نشده است که سالانه بین 290000 تا 65000 مرگ و میر ناشی از این ویروس به همراه ویروس ویکتوریا بوده است.

5. آخرین داده ها در مورد ایدز (به یاد دارید، بیماری همه گیر جهانی دیگر) نشان داد که 1.5 میلیون عفونت HIV جدید در سال گذشته وجود داشته است، کاهش 30 درصدی از سال 2010، و کمترین تعداد کل از سال 1990.

منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا