روانشناسی

چگونه خودآگاه تر باشیم

ممکن است پیوندهای وابسته در این صفحه وجود داشته باشد، به این معنی که ما از هر چیزی که می‌خرید کمیسیون کمی دریافت می‌کنیم. ما به عنوان یک همکار آمازون از خریدهای واجد شرایط درآمد کسب می کنیم. لطفا قبل از خرید آنلاین خود تحقیق کنید.

داشتن خودآگاهی به این معنی است که شما متوجه شخصیت خود، از جمله نقاط قوت و ضعف، افکار و باورهای خود، احساسات و انگیزه های خود هستید.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که احساس سالمی از خودآگاهی دارند، اما بهتر است به یک مقیاس نسبی نگاه کنید تا ببینید در مقایسه با دیگران در کجا قرار می‌گیرید. آگاه بودن فرصتی برای ایجاد تغییرات در رفتار و باورهای فرد ایجاد می کند.

در حالی که شما خودآگاهی را توسعه می دهید، افکار و تفسیرهای شخصی شما شروع به تغییر خواهند کرد. این تغییر در وضعیت روانی همچنین احساسات شما را تغییر می دهد و هوش هیجانی شما را افزایش می دهد که عامل مهمی در دستیابی به موفقیت کلی است.

یادگیری اینکه چگونه خودآگاه تر شوید، گامی اولیه در ایجاد زندگی مورد نظرتان است. این به شما کمک می کند تا مشخص کنید که احساسات و احساسات شما چیست و چگونه شخصیت شما می تواند به شما در زندگی کمک کند.

خودآگاهی چیست؟

خودآگاهی اولین بار در سال 1972 توسط دووال و ویکلاند در کتابشان به نام تئوری خودآگاهی عینی مطرح شد. این کتاب استدلال می کند که اگر توجه خود را در درون خودمان متمرکز کنیم، تمایل داریم رفتار خود را در لحظه کنونی با معیارها و ارزش های عمومی خود مقایسه کنیم. این باعث ایجاد حالت خودآگاهی بی طرفانه می شود.

به بیان ساده تر: خودآگاهی را می توان از نقطه نظر توسعه شخصی به بهترین شکل مشاهده کرد. این معمولاً به معنای داشتن درک عمیق از ارزش‌ها، نقاط قوت، ضعف، عادت‌ها و «چرا» است. در حالی که عیوب خود را می پذیرید، دائماً بر روی استراتژی های مختلف برای بهبود خود تمرکز می کنید.

چگونه خودآگاهی با ایجاد عادات مثبت ارتباط دارد؟

خودآگاهی اولین قدم حیاتی در کنترل زندگی، ایجاد آنچه می خواهید و تسلط بر آینده است. جایی که انتخاب می کنید انرژی، احساسات، شخصیت و واکنش های خود را متمرکز کنید تعیین می کند که در زندگی به کجا خواهید رسید.

زمانی که خودآگاه باشید، می توانید ببینید که افکار و احساسات شما را به کجا هدایت می کنند. همچنین به شما این امکان را می دهد که کنترل اعمال خود را در دست بگیرید تا بتوانید تغییرات لازم را برای به دست آوردن نتایج مورد نظر خود ایجاد کنید.

این ممکن است شامل تغییراتی در احساسات، رفتار یا شخصیت شما باشد. تا زمانی که به این مهم دست یابید، ایجاد تغییرات در مسیری که زندگی شما را به سمت آن می برد، برایتان سخت خواهد بود.

نحوه اعمال خودآگاهی در مشاغل مختلف

یادگیری اینکه چگونه خودآگاه تر شوید یک مهارت مهم برای بسیاری از مشاغل مختلف است. اما در اینجا چند زمینه وجود دارد که توسعه این ویژگی می تواند تاثیر بلندمدت مثبتی داشته باشد.

رهبری

شما نمی توانید رهبر موثری باشید بدون اینکه بتوانید به این سوال پاسخ دهید که “خودآگاهی چیست؟” سوال

بستر لازم برای داشتن شخصیت قوی، ایجاد توانایی رهبری با هدف، اعتماد، اصالت و صراحت را فراهم می کند. خودآگاهی موفقیت‌ها و شکست‌های ما را توضیح می‌دهد و در عین حال به ما درک روشنی از اینکه چه کسی هستیم و برای داشتن یک تیم موفق بیشتر از دیگران نیاز داریم، می‌دهد.

همچنین به رهبران این فرصت را می‌دهد تا هر گونه شکافی را که ممکن است در مهارت‌های مدیریتی خود داشته باشند شناسایی کنند و حوزه‌هایی را که در آن مؤثر هستند و در کجا ممکن است به کار اضافی نیاز داشته باشند را آشکار می‌کند.

دانستن این موارد می‌تواند به رهبران کمک کند تا تصمیمات دقیقی بگیرند و اثربخشی آنها را در ایجاد انگیزه مثبت در کارکنانشان افزایش دهد. یادگیری خودآگاهی فرآیند ساده ای نیست، اما انجام این کار می تواند مهارت های رهبری فرد را بهبود بخشد و منجر به فرهنگ تجاری حمایتی تر شود.

کار اجتماعی

به عنوان یک مددکار اجتماعی، داشتن خودآگاهی بخش مهمی از آماده شدن برای رویارویی با مشتریان در موقعیت های خاص آنهاست. بخش عمده ای از فرآیند تبدیل شدن به یک مددکار اجتماعی کارآمد از خودآگاهی تشکیل می شود. این می تواند با برخورد با اساتید، همکلاسی ها و مشتریانی اتفاق بیفتد که به طور مداوم ما را به چالش می کشند تا از احساسات خود آگاه شویم. اگرچه این کار آسانی نیست، اما یک دستاورد ارزشمند است.

مددکاران اجتماعی باید هنگام برخورد با مشتریان از تعصبات خود آگاه باشند تا بتوانند مطمئن شوند که با هر مشتری یکسان رفتار می کنند.

اگر یک مددکار اجتماعی هستید که به دنبال بهبود خود هستید، این پست را در مورد نمونه هایی از اهداف SMART برای مددکاران اجتماعی بررسی کنید.

مشاوره

خودآگاهی با فرآیند درمانی مشاوره در تعامل است. زمانی که فرد بتواند از طریق نظرات یک درمانگر شناخت بیشتری از خود به دست آورد، منجر به کشف خود می شود.

مشاوره سفری برای خودیابی است، زیرا فرد الگوهای فکری خود و چگونگی تأثیر آنها بر خلق و خو و رفتار خود را مشاهده می کند. مشاهده افکار و احساسات خود باعث ایجاد خودشناسی می شود و انجام این کار با مشاور، نظری عینی در حین مشاهده ایجاد می کند.

https://bestkid.ir/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86/%d8%aa%d8%b1%d8%a8%db%8c%d8%aa-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86/%d8%af%d8%b1%d9%88%d8%ba%da%af%d9%88%db%8c%db%8c-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86-%d8%b9%d9%84%d8%aa-%d8%a8%d8%b1%d8%ae%d9%88%d8%b1%d8%af.html

تحصیلات

خودآگاهی نقش بزرگی در آموزش بازی می کند زیرا به دانش آموزان کمک می کند تا بر آنچه که نیاز به یادگیری دارند متمرکز شوند. توانایی دانش‌آموزان در تفکر درباره تفکرشان با افزایش سن افزایش می‌یابد. وقتی معلمان با دانش‌آموزان کار می‌کنند تا به آنها بیاموزند که خود را بازتاب دهند، نظارت کنند و ارزیابی کنند، دانش‌آموزان می‌توانند به خود متکی‌تر، سازنده‌تر و انعطاف‌پذیرتر شوند.

دانش آموزان توانایی خود را در سنجش انتخاب ها و فکر کردن در مورد گزینه های خود بهبود می بخشند، به خصوص زمانی که پاسخ صحیح واضح نیست. وقتی دانش آموزان در درک مفهوم یا ایده مشکل دارند، از راهبردهای بازتابی برای تصدیق مشکلات خود استفاده می کنند و سعی می کنند آنها را برطرف کنند. این همچنین به دانش‌آموزان ابزاری می‌دهد تا در هوش هیجانی و زندگی اجتماعی خود بازتاب کنند و رشد کنند.

https://honarfardi.com/women-skills/sewing-knitwear-tutorial/top-5-sewing-classes/

پرستاری

خودآگاهی به عنوان یک ابزار درمانی برای روابط پرستار و مددجو استفاده می شود. پرستاری که خودآگاه است می تواند یک محیط درمانی برای مراقبت از بیمار خود فراهم کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که دانشکده‌های پرستاری به دانش‌آموزان در مورد رشد و درک خود آموزش دهند.

همچنین برای پرستاران حرفه ای مفید خواهد بود که بتوانند برای ادامه روند رشد در طول حرفه خود کمک و راهنمایی دریافت کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا