متفرقه

چرا باید زبان خارجی را با داستان یاد بگیرید؟

یادگیری با داستان فقط یک فعالیت جذاب نیست. این یک سنت قدیمی است که برای آموزش هر آنچه می دانیم به بشریت استفاده شده است. این چیزی بیشتر از سرگرمی است. عبارات و جملات زبان انگلیسی

1. چرا یادگیری زبان با داستان تفاوت ایجاد می کند؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا مردم تصمیم می‌گیرند زبان‌ها را از طریق داستان‌ها یاد بگیرند: به این دلیل که سرگرم‌کننده‌تر است، به این دلیل که می‌خواهند واژگانی که به هم مرتبط هستند را درک کنند، یا صرفاً به این دلیل که از کتاب‌های درسی خسته شده‌اند و می‌خواهند چیزی جدید و بالقوه مؤثرتر را امتحان کنند. اما این فقط یک تکه از پازل است. روش یادگیری گرامر زبان انگلیسی

در واقعیت، یادگیری با داستان فقط یک فعالیت جذاب نیست. این یک روش قدیمی است که برای آموزش هر آنچه می دانیم به بشریت استفاده شده است. از انسان‌های اولیه که داستان‌ها را در غارها نقاشی می‌کردند تا اختراع کتاب‌ها، قصه‌گویی تاریخ ما را شکل می‌دهد. کتاب مقدس داستانی را بیان می کند. داستان های امپراتوران و فاتحان بر روی کاغذ مورد احترام است. داستان‌های قدیمی که زیر شومینه گفته می‌شود به درس‌های تاریخ در مدرسه تبدیل شد و نمایش‌های کلاسیک در تئاترها، سینماها و روی صحنه‌های مدرن تعابیر جدیدی پیدا می‌کنند.

1.1 داستان سرایی به عنوان قدیمی ترین شکل ارتباط

از قدیم الایام، داستان سرایی در قالب سنت های داستان نویسی شفاهی وجود داشته است که پیش از مکتوب و مطبوعات وجود دارد. افراد مسن تر داستان هایی را به نسل های جوان منتقل می کردند، در مورد تاریخ صحبت می کردند، پدیده های طبیعی را توضیح می دادند، مردم را سرگرم می کردند، آداب و سنن را به اشتراک می گذاشتند و ایمان خود را منتقل می کردند.

این داستان ها در خاطرات مردم ماندگار شد و سپس بارها و بارها منتقل شد. بعداً، داستان‌سرایان شروع به سفر به سراسر جهان کردند و داستان‌های مناطق مختلف را یاد گرفتند و در عین حال اخباری را جمع‌آوری کردند تا با خود بیاورند.

به لطف آنهاست که امروز داستان های مختلفی را می شناسیم و چنین شناخت عمیقی از دنیای اطراف داریم.

اما حفظ اطلاعات در مورد کلام و سرگرمی مردم تنها هدف داستان سرایی نبود. همچنین در مذاهب مختلف در سراسر جهان از آن استفاده شده است. از این گذشته، همه ادیان اصلی بر داستان ها یا به عبارت دقیق تر، «کتاب مقدس» که ادامه سنت های شفاهی هستند، تکیه دارند.

1.2 داستان سرایی به عنوان یک روش یادگیری مدرن

امروزه داستان سرایی به عنوان نوعی یادگیری در حوزه های مختلف مانند حقوق، الهیات و حتی پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. این فقط در مورد سرگرمی نیست (و هرگز نبوده است) – در عوض، بیشتر به عنوان زمینه ای برای یادگیری، ایجاد ایده های جدید و نظریه پردازی برنامه های جدید برای الگوهای موجود عمل می کند.

کجا می توانید با این داستان سرایی جدی روبرو شوید؟ در اینجا فقط چند ایده بر اساس مقاله ای با عنوان داستان سرایی جدی – اولین تعریف و بررسی توسط آرتور لوگمایر، ارکی سوتینن، جارک سوهونن و دیگران وجود دارد. داستان سرایی جدی می تواند در موارد زیر ظاهر شود:

  • محتوای روزنامه نگاری با کیفیت بالا
  • بازی های رایانه ای جدی (متقاعد کننده).
  • طب روایی که کل داستان زندگی بیماران را در برنامه درمانی گنجانده است
  • مداخلات روانشناختی و درمان‌ها بر اساس سناریوهای بالقوه موقعیت‌های ترسناک

تحصیلات شامل:

  • مطالعات موردی برای مطالعه تجارت، حقوق، پزشکی و موضوعات مختلف دیگر
  • آموزش الکترونیکی که در آن کاربران از طریق نقش آفرینی یاد می گیرند
  • رویکردهای آموزشی که به یادگیرندگان اجازه می‌دهد «تجارب یادگیری خود، از جمله احساسات را در چارچوب کلی زندگی‌شان، به‌عنوان یک داستان بیان کنند».

شبیه سازی و آموزش مجازی

جدای از آن ها، داستان سرایی امروزی نیز به طور گسترده در بازاریابی، وبلاگ نویسی و حتی سیاست استفاده می شود، جایی که روایت های شخصی می تواند خوانندگان و شنوندگان را وادار به انجام یک اقدام دلخواه کند.

و البته ادبیات طبیعی ترین قالبی است که همیشه از داستان سرایی استفاده می کند. در بسیاری از آثار، از فانتزی و علمی تخیلی گرفته تا کتاب‌های غیرداستانی و خودیاری، می‌توان روایت قدرتمندی را دید.

چه در حال خواندن هری پاتر باشید یا چه در حال خواندن «هنر نامحسوس نپرداختن»*، این روایت داستانی است که شما را درگیر می‌کند، بیشتر بخوانید، به اطلاعاتی که دریافت کرده‌اید فکر کنید، سعی کنید بفهمید که در آینده چه اتفاقی می‌افتد، و نتیجه گیری.

1.3 داستان ها یک فرآیند یادگیری طبیعی را آغاز می کنند

قصه گویی اولین و طبیعی ترین روشی است که والدین و معلمان مدرسه ما برای گفتن بیشتر در مورد دنیای اطراف و خودمان به کار می برند.

داستان‌های قبل از خواب، کتاب‌های کودکان، رمان‌های مدرسه – شخصیت‌های معتبر زندگی ما از این منابع مختلف داستان‌سرایی و دیگر منابع مختلف برای آموزش اخلاقیات، باورها، دیدگاه‌ها، احساسات، عواطف و رفتار استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، موفقیت بزرگ هری پاتر را به خاطر دارید؟ ممکن است فقط یک داستان سرگرم کننده به نظر برسد، اما همچنین به ما آموخته است که برای دوستی، شجاعت، تفاوت های شخصی و انصاف ارزش قائل شویم. و این فقط حدس و گمان نیست – مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد کودکانی که J.K. مجموعه کتاب‌های معروف رولینگ برای افراد بهتری بزرگ شد.

درست مانند داستان سرایی سنتی، مجموعه هری پاتر از استعاره، کنایه و سایر تکنیک های ادبی برای صحبت در مورد دنیای واقعی استفاده می کند که هنوز هم سهم خود را از نژادپرستی، تبعیض، سیاست های کثیف و سایر مسائل ناخوشایند و بالقوه ناخوشایند دارد.

امروزه، حتی کودکان بسیار خردسال نیز می‌توانند این ایده‌های پیچیده را از طریق ادبیات درک کنند، که می‌توانند در بزرگ‌تر شدن نظرات دقیق‌تری درباره آن‌ها ایجاد کنند. ما صفاتی مانند عدالت، انصاف یا بردباری را در اوایل کودکی به آنها القا می کنیم – و این دقیقاً همان کاری است که داستان سرایی از ابتدا انجام می داده است.

کتاب و داستان سرایی نیز راهی برای کودکان برای یادگیری زبان است – اول از همه، زبان مادری آنها. آنها واژگان جدید را در زمینه های قابل فهم یاد می گیرند و وقتی با کلمات دشوار روبرو می شوند می توانند برای تعریف به سراغ والدین خود بروند.

خواندن داستان‌ها نه تنها درس‌های مهمی در مورد انسان بودن به ما می‌دهد، بلکه به ما کمک می‌کند در زبان اول خود بومی شویم.

با تمام آنچه گفته شد، نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که قصه‌گویی یکی از مؤثرترین روش‌ها برای آموزش و یادگیری است. جای تعجب نیست که امروزه، افراد بیشتری به عنوان راهی برای یادگیری زبان های خارجی به آن روی می آورند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا