اخبار

اقتصاد منجمد به نظر می رسد.

اما اینها خطرات بزرگ پیش رو هستند.یکی از نگرانی‌ها این است که رهبران سیاسی امور را در بزرگترین و دومین اقتصادهای بزرگ جهان مدیریت کنند.

میوه کم آویزان بهبود اقتصادی همه گیر خورده شده است. در نتیجه، توسعه وارد مرحله جدیدی می شود – با خطرات جدید.

برای ماه‌ها، با بازگشایی مجدد صنایعی که در این بیماری همه‌گیر تعطیل شده بودند، اقتصاد جهانی با سرعتی هولناک گسترش یافته است. در حالی که این فرآیند به سختی کامل شده است – بسیاری از صنایع هنوز در زیر سطح پیش از همه گیری خود کار می کنند – به نظر می رسد بهبود بیشتر تدریجی تر و از برخی جهات دشوارتر باشد.

بازگشایی رستوران ها و سالن های نمایش یک چیز است. رفع پشتیبان‌های خارق‌العاده در شبکه‌های حمل و نقل و کمبود نیمه‌رساناها، از جمله واضح‌ترین نمونه‌های کمبود عرضه که بسیاری از بخش‌های اقتصاد را متوقف می‌کند، دشوارتر است.

و طیف وسیعی از خطرات، از جمله پویایی‌های غیرقابل پیش‌بینی انواع کووید، می‌تواند این گذار به یک اقتصاد سالم پس از همه‌گیری را از مسیر خارج کند.

یکی از خطرات احتمالی این است که رهبران سیاسی امور را در بزرگترین و دومین اقتصادهای بزرگ جهان مدیریت کنند. به عبارت دیگر، در ایالات متحده، یک بن بست بر سر افزایش سقف بدهی فدرال می تواند کشور را به آستانه نکول برساند. و در چین، پیامدهای ناشی از مشکلات مالی سازنده املاک اورگراند، سؤالاتی را در مورد رشد بدهی و املاک این کشور ایجاد کرده است.

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه هفته گذشته پیش بینی کرد که اقتصاد جهان در سال 2022 به میزان 4.5 درصد رشد خواهد کرد که از رشد 5.7 درصدی پیش بینی شده در سال 2021 کاهش خواهد یافت. 3.9 درصد بعدی

البته سال 3.9 درصد تولید ناخالص داخلی. رشد چیزی برای تمسخر نخواهد بود – این رشد بسیار سریعتر از آن چیزی است که ایالات متحده در بیشتر قرن بیست و یکم تجربه کرده است. اما این نشان دهنده یک تنظیم مجدد اقتصاد است.

بث آن بووینو، اقتصاددان ارشد ایالات متحده در S&P Global گفت: «ما پرواز را انجام داده‌ایم و اکنون در ارتفاع پروازی هستیم.

پس از بحران مالی جهانی 9-2008، چالش بزرگ برای بهبود، کمبود تقاضا بود. کارگران و ظرفیت تولیدی فراوان بود، اما هزینه های کافی در اقتصاد برای به کار انداختن این ظرفیت وجود نداشت. مرحله پس از بازگشایی این بهبود تصویر مخالف است.

اکنون تقاضای زیادی وجود دارد – به لطف پس‌اندازهای سرکوب‌شده، تریلیون‌ها دلار در دلارهای محرک فدرال و افزایش سریع دستمزدها – اما شرکت‌ها گزارش می‌دهند که برای یافتن کارگران و مواد خام کافی برای برآورده کردن این تقاضا با مشکل مواجه هستند.

ده‌ها کشتی کانتینری در بنادر کالیفرنیای جنوبی پشتیبانی می‌شوند و منتظر نوبت خود هستند تا محصولاتی را که قرار است قفسه‌های فروشگاه‌های آمریکا را در طول فصل تعطیلات پر کنند، تخلیه کنند. خودروسازان به دلیل کمبود نیمه هادی ها مجبور شده اند کارخانه ها را بیکار کنند. سازندگان برای به دست آوردن پنجره ها، لوازم خانگی و سایر محصولات کلیدی مورد نیاز برای تکمیل خانه های جدید با مشکل مواجه شده اند. و رستوران ها به دلیل عدم کمک به آشپزخانه ساعات کاری را کاهش داده اند.

این کرنش ها در واقع به عنوان ترمزی عمل می کنند که انبساط را کند می کند. سوال این است که این ترمز چقدر و برای چه مدت اعمال خواهد شد.

جنیفر مک کیون، رئیس سرویس اقتصاد جهانی در کپیتال اکونومیکس گفت: «نوع نرخ‌های رشدی که ما شاهد آن هستیم، بازگشتی از یک رکود واقعاً شدید بود، بنابراین تعجبی ندارد که ادامه پیدا نکند».

“خطر این است که این موضوع در مورد خنک کننده طبیعی کمتر می شود و بیشتر در مورد کمبود عرضه است که ما واقعاً شاهد آن هستیم. این ممکن است به این معنی باشد که فعالیت اقتصادی آنطور که ما انتظار داریم به رشد خود ادامه نمی‌دهد، زیرا در عوض فعالیت‌ها متوقف می‌شوند و فشارهای قیمتی شروع به افزایش می‌کنند.»

مشکل این است که کمبود عرضه دلایل زیادی دارد و مشخص نیست چه زمانی همه آنها کاهش خواهند یافت. هزینه‌ها در سرتاسر جهان و به‌ویژه در ایالات متحده، در طول همه‌گیری به سمت کالاهای فیزیکی به جای خدمات تغییر کرد، سریع‌تر از آن‌چه ظرفیت تولیدی قابل تنظیم باشد. نوع دلتا و گسترش مداوم کووید باعث ایجاد محدودیت در تولید در برخی کشورها شده است. و اثرات تاخیری تعطیلی تولید در سال 2020 هنوز احساس می شود.

سپس خطراتی وجود دارد که در پس‌زمینه کمین می‌کنند – انواع چیزهایی که به‌طور گسترده پیش‌بینی نمی‌شود که منبعی برای پریشانی اقتصادی باشند، اما می‌توانند به روش‌های غیرقابل پیش‌بینی از بین بروند.

سقف بدهی در واشنگتن نمونه بارز آن است. جمهوری خواهان سنا اصرار دارند که به افزایش سقف بدهی فدرال رأی نخواهند داد و دموکرات ها باید خودشان این کار را انجام دهند – در حالی که برنامه ریزی می کنند تا تلاش های دموکرات ها برای انجام این کار را به چالش بکشند.

عدم دستیابی به نوعی توافق، خطر نکول تعهدات فدرال را به همراه خواهد داشت و می‌تواند باعث بحران مالی شود. به همین دلیل، یک معامله در این موارد همیشه در نهایت انجام شده است – حتی اگر مانند سال 2011، عدم اطمینان زیادی در این مسیر ایجاد کرد.

خطر در اینجا این است که هر دو طرف می توانند آنقدر مصمم باشند که به مواضع خود پایبند باشند که اشتباه محاسباتی رخ دهد، مانند دو راننده در یک بازی مرغ که هر دو از منحرف شدن خودداری می کنند. و برای کسانی که نزدیک به سیاست‌گذاری مالی آمریکا هستند، این یک ریسک معنادار به نظر می‌رسد.

«احتمال نکول هنوز دور است و کنگره احتمالا سقف بدهی را افزایش خواهد داد. برایان گاردنر، استراتژیست ارشد سیاست واشنگتن در استیفل، در یادداشتی تحقیقاتی می گوید، اما مسیر دستیابی به توافق مبهم تر از حد معمول است. وی افزود: بازی سیاسی مرغ می‌تواند بازارها را در هفته‌های آینده نگران کند.

و در آن سوی اقیانوس آرام، دولت چین چالش خاص خود را دارد، زیرا اورگراند در تلاش برای پرداخت 300 میلیارد دلار بدهی است.

املاک و مستغلات برای سال ها نقش بزرگی در اقتصاد چین ایفا کرده است. اما تعداد کمی از تحلیلگران انتظار دارند که مشکلات فراتر از مرزهای چین گسترش یابد. بر خلاف پیوندهای عمیق جهانی که به شکست Lehman Brothers در سال 2008 منجر به ایجاد یک بحران مالی جهانی شد، سیستم بانکی و مالی چین عمدتاً مستقل است.

آلن راسکین، استراتژیست کلان در Deutsche Bank Securities می گوید: «همه از سال 2008 یک یا دو ترفند یاد گرفته اند. «آنچه در اینجا دارید دومین اقتصاد بزرگ جهان است، و اقتصادی که همه قایق ها را بلند کرده است، از نظر مادی بیشتر از آنچه مردم پیش بینی می کردند کند می شود. من فکر می‌کنم این ریسک اولیه است، نه اینکه پیوندهای مالی در سطح جهانی تغییر کند.»

همه اینها می تواند پاییز پر دست انداز را برای اقتصاد جهانی رقم بزند، اما محتمل ترین سناریوها منجر به سال 2022 خواهد شد. اگر همه چیز همانطور که پیش بینی کنندگان انتظار دارند پیش برود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا