اخبار

بهبود نامتعادل اقتصاد جهانی در سال 2021

بخش مهمان‌نوازی و مسافرت همچنان به شدت تحت تأثیر بحران کووید19 قرار دارند و کشورهای وابسته به گردشگری در کارائیب و بالکان با بهبودی آهسته و نامطمئن روبرو هستند.

منبع اول واگرایی در واکنش سیاست اتخاذ شده توسط مقامات مالی و پولی است. چندین کشور با فشارهای تورمی مواجه هستند که توانایی بانک های مرکزی آنها را برای حفظ سیاست های پولی تطبیقی ​​محدود می کند. مواضع پولی انبساطی، رشد سریع اعتبار، کاهش ارزش ارز و افزایش قیمت کالاها فشارهای تورمی را در برزیل، قزاقستان، مکزیک، روسیه، ترکیه و اوکراین تشدید کرده است. بسیاری از بانک‌های مرکزی یا قبلاً نرخ‌های سیاستی معیار را در سه ماهه اول 2021 افزایش داده‌اند یا پایان چرخه تسهیل خود را نشان داده‌اند. گرچه برای مدیریت تورم ضروری است، انقباض پولی می‌تواند چشم‌انداز بهبود سریع را با فشار بر نرخ‌های بهره، تحریک خروج سرمایه، یا تضعیف نرخ ارز کاهش دهد. سیاست‌های پولی سخت‌تر در اقتصادهای پیشرفته همچنین می‌تواند شرایط تامین مالی برای بازارهای نوظهور را بدتر کند و نوسانات جریان سرمایه را به‌ویژه برای آسیب‌پذیرترین اقتصادهای ECA و LAC تشدید کند. حتی در غیاب انقباض پولی، بازده اوراق قرضه 10 ساله ایالات متحده در سه ماهه اول 2021 به شدت افزایش یافته است و بر نرخ های ارز در بازارهای نوظهور فشار وارد می کند که ممکن است نیاز به تسریع در انقباض سیاست پولی خود داشته باشند.

فشار مالی نیز با تلاش دولت‌ها برای گسترش حمایت‌های اقتصادی اضطراری بدون تضعیف اعتماد سرمایه‌گذاران تشدید شده است. رکود ناشی از بیماری همه گیر باعث افزایش کسری و سطح بدهی در بسیاری از اقتصادها شده است، به ویژه کشورهای LAC و ECA، که بسیاری از آنها پیش از سال 2020 افزایش سریع بدهی را تجربه کرده بودند. پویایی بدهی های ناپایدار می تواند دولت ها را مجبور به لغو حمایت های مالی حیاتی کند بهبود گسترده تر به طور کامل تثبیت شده است. در حالی که پیش‌بینی می‌شود کسری‌های مالی بین سال‌های 2020 و 2021 کاهش یابد، انتظار می‌رود که این کسری‌ها طبق استانداردهای تاریخی بزرگ باقی بمانند. محدود شدن فضای مالی توانایی بسیاری از دولت ها را برای ارائه حمایت های چرخه ای بیشتر تضعیف می کند، اگرچه شیلی و پرو استثناهای قابل توجهی در منطقه LAC هستند که فضای بیشتری برای ادامه فعالیت های اقتصادی دارند. در ECA، در حالی که فضای مالی در بسیاری از کشورها از جمله بالکان غربی و اوکراین در حال کاهش است، تسهیلات بازیابی و تاب آوری اتحادیه اروپا کمک های مالی قابل توجهی را به رومانی، بلغارستان و لهستان ارائه خواهد کرد. اقتصادهای منابع در آسیای مرکزی می توانند به ارائه محرک های مالی با قیمت های بالای کالا ادامه دهند. اگر مسیر بدهی های عمومی ناپایدار شود، برخی از کشورها ممکن است برای جلوگیری از افزایش هزینه های استقراض، تسریع تورم و تضعیف ارزهای خود به سرکوب مالی متوسل شوند.

یکی از آخرین عوامل در بهبود نابرابر جهانی، آسیب پذیری نسبی بخش خصوصی هر کشور است. بار بدهی شرکت‌ها در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه (EMDEs) پیش از شیوع کووید-19 در سطوح بالاتر تاریخی قرار داشت: با دسترسی آسان به بازارهای اعتباری بین‌المللی، بدهی‌های خارجی انباشته شده در دهه گذشته منجر به عدم تطابق ارزی بین درآمدها شد. و خدمات بدهی که آسیب پذیری شرکت ها را در برابر شوک های نرخ ارز و افزایش ریسک گریزی جهانی افزایش داد. تا پایان سال 2019، سطح بدهی شرکت ها در اوکراین، لهستان، جمهوری اسلواکی و اسلوونی نزدیک به 50 درصد تولید ناخالص داخلی سالانه بود، در حالی که در بلغارستان، روسیه و ترکیه این نسبت به بیش از 70 درصد رسیده بود. سطح بدهی شرکت ها در منطقه LAC نسبتا پایین است، به جز شیلی، جایی که بدهی شرکت ها بیش از 100 درصد تولید ناخالص داخلی است. آسیب‌پذیری‌های شرکت‌ها در EMDE در طول همه‌گیری به شدت افزایش یافته است، به‌ویژه در میان شرکت‌هایی با بار بدهی‌های قبلی بالا و آنهایی که در بخش‌هایی فعالیت می‌کنند که به‌ویژه در معرض تأثیرات اقتصادی COVID-19 قرار داشتند. پس از همه‌گیری، سیاست‌گذاران در بسیاری از EMDE بر جلوگیری از ورشکستگی پیش از موعد بنگاه‌ها از طریق تزریق بی‌سابقه نقدینگی و اتخاذ تدابیر تحملی برای توانمندسازی بانک‌ها برای گسترش اعتبار به بخش واقعی تمرکز کرده‌اند. با این حال، بردباری دولت مرز بین شرکت‌هایی را که نقدینگی ندارند و شرکت‌هایی که ورشکسته هستند (یعنی «شرکت‌های شبح») پنهان کرده است، و شاخص‌های وام‌های غیرجاری به‌طور کامل وخامت کیفیت دارایی‌ها در بخش مالی را نشان نمی‌دهند. حق بیمه بالای ریسک شرکتی نشان‌دهنده افزایش ریسک نکول بدهی است و شرکت‌هایی که با مازاد بدهی‌های بزرگ مواجه هستند ممکن است سرمایه‌گذاری آتی را کاهش داده و در میان مدت کندتر رشد کنند. واگرایی در مسیرهای بازیابی نشان دهنده توانایی نسبی سیاستگذاران ملی برای تسهیل روند بدهی روان و اطمینان از عملکرد مؤثر مکانیسم های بازسازی بدهی و چارچوب های پرداخت بدهی است. این شرایط به ویژه در EMDE ها، که در آن چارچوب های ورشکستگی به طور کلی ضعیف تر هستند و حل و فصل ناکارآمد بدهی ها اغلب منجر به تخریب بیش از حد سرمایه می شود، حتی در شرایط عادی بسیار مهم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا