روانشناسی

3 نکته روانشناسی رفتاری برای کاهش وزن

استفاده از تکنیک های روانشناسی رفتاری – مانند تعیین هدف، نظارت بر خود و حمایت اجتماعی – همگی می توانند به عنوان استراتژی های کاهش وزن اجرا شوند.بهترین دکتر لیپوساکشن تهران

(مکالمه) هیچ کمبودی در برنامه های کاهش وزن برای انتخاب وجود ندارد، که هر کدام ادعا می کنند کلید کاهش وزن را دارند. یکی از جدیدترین برنامه‌های کاهش وزن محبوب Noom است که ادعا می‌کند روانشناسی رفتاری کلید کمک به افراد برای کاهش وزن برای همیشه است – از جمله کسانی که در گذشته موفقیتی کسب نکرده‌اند.مضرات گل بابونه

هدف روانشناسی رفتاری این است که بفهمد چرا ما به روشی رفتار می کنیم و الگوهای اعمال و رفتارمان را تحلیل می کنیم. استفاده از آن برای کمک به کاهش وزن به معنای درک بسیاری از عوامل موثر بر افزایش وزن است، مانند دسترسی آسان به غذاهای ناسالم. این می تواند به ما کمک کند تا تغییراتی ایجاد کنیم تا از این اتفاق جلوگیری کنیم.

اگرچه یک مطالعه به تأثیر Noom در کاهش وزن پرداخته است، اما هنوز دشوار است که بگوییم آیا این برنامه موفق‌تر از سایر برنامه‌های مشابه در کمک به کاهش وزن است یا خیر. اما ما از تحقیقات گسترده ای می دانیم که بسیاری از تکنیک های روانشناسی رفتاری را می توان برای کمک به کاهش وزن موفقیت آمیز افراد مورد استفاده قرار داد.

1-تعیین هدف

بسیاری از برنامه های کاهش وزن با درخواست از افراد برای تعیین هدف شروع می شوند. و تحقیقات در واقع نشان می دهد که ایجاد این “نیت” در واقع شما را برای تغییر رفتار خود تحریک می کند.

و این درست است مهم نیست که هدف شما کاهش مقدار مشخصی وزن، تغذیه سالم یا ورزش بیشتر باشد. اما از آنجایی که بعید است فعالیت بدنی به خودی خود باعث کاهش وزن قابل توجهی شود، ترکیبی از اهداف ممکن است در حفظ انگیزه افراد و کمک به آنها برای رسیدن به اهدافشان موثر باشد.

اما یک فرد باید چند هدف تعیین کند؟ یک مطالعه نشان داد که هدف گذاری مکرر به این معنی است که شما به احتمال زیاد تغییرات را اعمال می کنید، که در نهایت به این معنی است که احتمال کاهش وزن شما بیشتر است. با این حال، هیچ مدرک مشخصی از تعداد دقیق اهدافی که باید تعیین شوند وجود ندارد.

قبلاً تصور می شد که اهداف باید مشخص باشند – برای مثال، هدف کاهش یک پوند در هفته تا زمانی که به طور کلی 20 پوند از دست بدهید. اما تحقیقات جدیدتر نشان می‌دهد که این ممکن است درست نباشد – با داده‌هایی که نشان می‌دهد هدف‌گذاری حتی اگر اهداف به‌طور مبهم تعریف شده باشند مؤثر است (مانند هدف برای فعال‌تر بودن، به جای هدف‌گذاری برای ده دقیقه دویدن در روز).

همچنین هیئت داوران هنوز در مورد اینکه اهداف باید بزرگ یا کوچک باشند، صحبت نمی کند. اما یک بررسی که به هدف گذاری برای تغییر رفتار نگاه می کرد، به این نتیجه رسید که هدف گذاری زمانی موثر بود که اهداف چالش برانگیز بودند، به طور عمومی تعیین شدند و یک هدف گروهی بود. در حالی که تنها 6 درصد از مطالعات در این بررسی به طور خاص در مورد کاهش وزن بودند، تحقیقات دیگر نشان داده است که افرادی که اهداف بزرگی دارند (مانند کاهش وزن 20 کیلوگرم در سه ماه) نسبت به افرادی که اهداف کوچکتری دارند (مانند کاهش وزن 5 کیلوگرم) وزن بیشتری از دست می دهند. در همان بازه زمانی). همین امر برای اهداف مربوط به فعالیت بدنی نیز یافت شده است – نشان می دهد تعیین اهداف چقدر مهم است.

2-خود نظارتی

اندازه گیری وزن و آنچه می خورید – که به عنوان “خود نظارتی” شناخته می شود – یکی از موثرترین راهبردهای حوزه روانشناسی رفتاری برای کاهش وزن است. همچنین در اکثر برنامه های مدیریت وزن گنجانده شده است. نظارت بر خود به این صورت عمل می کند که شما را از آنچه می خورید و می نوشید و اینکه چه اتفاقی برای وزن شما می افتد آگاه می کند. به نوبه خود، این می تواند به شما کمک کند از خوردن غذاهای زیاد و ناسالم اجتناب کنید.

افرادی که در کاهش وزن موفق هستند – و آن را حفظ می کنند – به طور منظم خود را وزن می کنند. تحقیقات نشان می دهد که وزن کردن حداقل یک بار در هفته منجر به بزرگترین موفقیت می شود – با یک مطالعه حتی وزن کردن روزانه.

ثبت آنچه می خورید به زمان بیشتری نیاز دارد تا وزن کردن خود، اما به همان اندازه مهم است و ثابت شده است که کار می کند.

ترفند در اینجا یافتن یک راه آسان برای انجام این کار است تا بتوانید آن را حفظ کنید. در حالی که پر کردن دفترچه خاطرات غذایی کارساز است، مردم اغلب احساس می کنند که وقت ندارند یا در پایان روز برای انجام این کار خیلی خسته هستند. یک مصالحه می تواند این باشد که وقتی برای اولین بار شروع به کاهش وزن می کنید، آنچه می خورید را ثبت کنید، سپس خودتان را وزن کنید تا هدف خود را حفظ کنید. اگر وزن شما دوباره بالا رفت، به ضبط آنچه می خورید برگردید.

نگرانی هایی وجود دارد که ردیابی وزن و رژیم غذایی – به ویژه با وزن – می تواند وسواس ایجاد کند و منجر به اختلالات خوردن شود. با این حال، تحقیقات دیگر نشان داده است که نظارت بر خود هیچ تأثیر بدی ندارد. به طور کلی، نظارت بر خود ممکن است برای برخی افراد کارساز نباشد، اما ثابت شده است که برای بسیاری مفید است.

3-حمایت اجتماعی

استراتژی سوم دریافت بازخورد و حمایت از دوستان، خانواده یا برنامه های تحت نظارت است. دلیل اینکه حمایت اجتماعی کمک می کند این است که حس مسئولیت پذیری را ایجاد می کند.

تحقیقات نشان داده است افرادی که با دوستان یا اعضای خانواده خود در برنامه های کاهش وزن شرکت می کنند، بیشتر به آن پایبند بوده و وزن بیشتری از دست می دهند. به نظر می رسد که هیچ فرد خاصی وجود ندارد که برای انگیزه بهتر باشد — نکته مهم این است که حامیان درگیر هستند.

بیشتر بخوانید: چرا یک ورزش دوستانه یا تمرین گروهی ممکن است حتی برای شما بهتر از تمرینات انفرادی باشد

از آنجایی که اکثر برنامه‌های کاهش وزن که از این استراتژی‌های روان‌شناسی رفتاری استفاده می‌کنند، کار می‌کنند، کلید این است که برنامه‌ای را پیدا کنید که دوست دارید و به آن پایبند باشید. اگر برنامه یا اپلیکیشنی مورد علاقه شما نیست، پس هدفی تعیین کنید، پیشرفت خود را بسنجید و از فردی در حلقه اجتماعی خود بخواهید کمک کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا